Zmeny na škole nemusia rozbiehať iba učitelia, ale vedia ich spraviť aj šikovní žiaci. Rozprávali sme sa s dvomi študentmi, vďaka ktorým vznikla nová cyklotrasa a škola šetrí energie.
Tento článok vám prinášame vďaka Zelenej škole
Sofia Šuranská študuje na Gymnáziu v Dubnici nad Váhom. Je aj predsedníčkou kolégia Zelenej školy, na ktoré sa v minulosti ostatní žiaci pozerali ako na čierne ovce školy, no dnes to už neplatí. „Keď vidia, že sa nám darí a robíme aktivity, ktoré ich zaujímajú, tak cítia od nás, že sú u nás vítaní.“
Gymnázium v Dubnici nad Váhom je jednou zo škôl, ktorá je už roky zapojená do programu Zelená škola. Je výnimočná aktivitou a participáciou študentov, nakoľko im školská koordinátorka, učiteľka Eva Bežáková vytvára priestor pre nápady aj prebratie zodpovednosti. V aktuálnom období sa sústredili na prioritnú tému Doprava a ovzdušie. Ich cieľom bolo zvýšiť podiel študentov dochádzajúcich do školy inak ako autom.
Keď gymnazistky cez anketu zisťovali, čo žiakom chýba, ukázalo sa, že niektorí žiaci by aj chodili do školy na bicykli, no chýbajú im cyklotrasy medzi mestom Dubnica nad Váhom a Nová Dubnica, odkiaľ mnohí žiaci dochádzajú. Rozhodli sa preto kontaktovať primátorov oboch miest so žiadosťou, aby tam cyklotrasu vybudovali. „Veľmi ich to potešilo, že takáto iniciatíva prišla od mladých ľudí. Boli veľmi otvorení nášmu nápadu,“ spomína Sofia.
Navrhnutá cyklotrasa, o ktorú sa žiaci primárne uchádzali, je v štádiu riešenia spolu s novým priemyselným parkom. „Pán primátor Wolf nám preto navrhol, či si nechceme vybrať trasu, ktorá bude možno kratšia, no bude pre nás niečím významnejšia. Práve tak pracujeme na tom, aby pozdĺž našej ulice do školy pribudla cyklotrasa, ktorá bude nejakým spôsobom patriť nášmu kolégiu,“ vysvetľuje maturantka. Momentálne musí cyklotrasa prejsť ešte pozemkovým vysporiadaním, a následne sa má začať jej plná výstavba.
Byť zeleným lídrom
Ako sa Sofii podarilo prispieť k hodnotám, na základe ktorých kolégium Zelenej školy funguje a je obľúbené medzi žiakmi? Hovorí, že dôležité je v prvom rade to, aby bol v pozícii predsedu niekto, koho to vyslovene baví a koho to zaujíma. Práve tento človek môže prispieť k dôvere ostatných žiakov, ktorí by sa chceli do kolégia pridať. Rovnako ich môže inšpirovať, aby sa nebáli podeliť o svoje nápady.
Podľa Sofie je dôležité tiež budovanie komunity, pretože predtým, ako sa stala predsedníčkou, mala pocit, že akonáhle sa stretnutie kolégia skončilo, tak sa skončili aj samotné vzťahy medzi študentmi. „Dnes sme kamaráti, na chodbe sa stretneme a porozprávame sa aj mimo kolégia,“ hovorí.
Eko témy nešli v Dubnici do úzadia ani počas koronakrízy. Kolégium začalo vzdelávať spolužiakov z gymnázia o zelených témach cez Instagram. Taktiež vytvorilo výzvy na zber odpadkov a čistenia okolia, online varenie vegánskych receptov či diskusie s ekologickými aktivistami.
Sofia je v maturitnom ročníku a keďže školu končí, mala pred sebou ešte jednu výzvu a tou bolo hľadanie svojho nástupcu/nástupkyne. „Bola som veľmi prekvapená, ale prišla k nám veľmi aktívna prváčka. Hneď zo začiatku prejavila obrovskú iniciatívu. Najskôr bola jemne vystrašená, no nakoniec sa o post predsedníčky podelí aj s inou aktívnou žiačkou z osemročného gymnázia. Som rada, že mám komu odovzdať kolégium,“ uzatvára aktívna maturantka.
Ušetriť peniaze aj ekologickú stopu
Jozef Kalužay navštevuje Spojenú školu Svätej Rodiny v Bratislave, ktorá je taktiež zapojená do Zelenej školy, kde sa momentálne venujú téme energia. Spolu so spolužiakmi a učiteľkou zistili, že ich škola platí vysoké účty za energie. „Rozhodli sme sa to riešiť práve s tými najkompetentnejšími – so zamestnancami našej teplárne Veolie. Dohodli sme si stretnutie a začali hodinovú diskusiu o vykurovaní našej školy,“ vysvetľuje stredoškolák Jozef.
Neskôr spoločne vypracovali návrh opatrení, kde si rozdelili tri základné ciele: 1. znížiť spotrebu elektrickej energie, 2. znížiť spotrebu tepelnej energie a 3. zvýšiť informovanosť. „Snažili sme sa merať spotrebu elektrickej energie zariadení, ktoré sú síce zapojené do siete, ale sú vypnuté. Zisťovali sme, koľko elektrickej energie takéto zariadenia spotrebujú a či aj pri nich vieme ušetriť,“ opisuje experiment Jozef.
Okrem experimentov a meraní sa spolužiaci spoločne s Jozefom a ich učiteľkou rozhodli vytvoriť ďalšiu časť projektu, čím boli Zelené štvrtky, ktoré spočívali v informovaní o ekologických témach prostredníctvom školského rozhlasu.
Z dôvodu pandémie študentni Zelené štvrtky preniesli na instagramový účet ich školy. Ďalšou časťou projektu Energetické esá bol Deň energie, kedy sa im prostredníctvom živého vysielania na Youtube podarilo odprezentovať všetko, čo o spotrebe energií zistili.
Momentálne na škole prebieha medzitriedna súťaž o najlepší plagát, ako šetriť energiami, a natáča sa päťdielny seriál s názvom Še3 (Šetri). V neposlednom rade hľadajú možnosti, ako zatepliť školu. „Vysoké účty za energie máme preto, pretože naša škola nie je zateplená,“ dodáva.
Jozef si myslí, že o ochrane životného prostredia nestačí len hovoriť. Treba k nej aj aktívne pristupovať. „Nie je to nič zložité, preto nechápem ľudí, ktorí dokonca nechcú robiť alebo nerobia ani tak triviálnu vec, akou je triedenie odpadu.“ Sofia preto vyzýva aj tých, ktorí sa o environmentálne témy veľmi nezaujímajú, no chceli by začať, aby začali hneď: „Kedy, keď nie teraz?“ pýta sa.
Program Zelená škola funguje v roku 2022 vďaka podpore Nadácie Slovenskej sporiteľne.