fbpx
Vzdelávanie

Prieskum: Rodičia by si priali slovné hodnotenia a zmenu obsahu učiva aj po kríze

Odkedy žiaci zostali doma a vyučovanie funguje najmä v online priestore, rozbehla sa diskusia o tom, ako to bude následne vyzerať s ich hodnotením. Klasické testy a písomky neprichádzajú do úvahy. Podľa čoho sa teda bude známkovať? A mali by sa deti učiť tak veľký objem učiva?

Prieskum agentúry Focus pre Komenského inštitút prezrádza, že rodičia by boli za viaceré zmeny vo vzdelávaní. „Reprezentatívny prieskum ukazuje, že rodičia vítajú navrhované zmeny vo vzdelávaní a to nielen v čase trvania pandémie spôsobenej vírusom COVID-19, ale aj po nej,“ hovorí Martin Slosiarik riaditeľ agentúry FOCUS.

Prieskum sa konal prostredníctvom elektronického dotazníka od pätnásteho do sedemnásteho apríla na vzorke päťstopäť rodičov detí, ktoré navštevujú základnú  školu.

Hodnotenie bez známok?

Portál ciernalabut.dennikn.sk nedávno ponúkol skúsenosti pedagogičiek zo škôl, kde sa slovné hodnotenie používa už roky. Ako ukazuje prieskum, až 84 % opýtaných rodičov by pre aktuálny školský rok tiež preferovalo slovné hodnotenia. Viac ako pätina (23 %) je výlučne za slovne hodnotenie, viac ako polovica rodičov (61 %) sa prikláňa ku kombinácii známky a slovného hodnotenia.

Otázka: „Ministerstvo školstva umožnilo, aby z dôvodu koronakrízy boli žiaci na základných školách na konci roka hodnotení aj slovne. Škola sa teda môže rozhodnúť, či pri koncoročnom hodnotení na vysvedčení využije hodnotenie len na základe známok, alebo na základe slovného hodnotenia bez známok, alebo kombináciu známok a slovného hodnotenia. Ktorú z týchto možností preferujete pre aktuálny školský rok?“ Graf: Focus
Otázka: „A aký spôsob hodnotenia na vysvedčení na základných školách by ste preferovali po skončení koronakrízy (teda v nasledujúcich školských rokoch)?“ Graf: Focus

Po skončení koronakrízy by slovné hodnotenie na vysvedčení na základných školách v nejakej podobe uvítali takmer dve tretiny rodičov (63 %). ,,Slovné hodnotenie sme v čase prerušeného vyučovania v školách zaviedli najmä z dôvodu zabezpečenia spravodlivosti pri hodnotení každého žiaka, keďže podmienky na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie majú v tejto situácií veľmi rozmanité. Vzhľadom na jeho viaceré výhody, spočívajúce najmä v poskytnutí konštruktívnej spätnej väzby a v podpore motivácie žiaka, by sme radi ponechali slovné hodnotenie ako jednu z možností pre učiteľov všetkých ročníkov základných škôl aj v budúcnosti,“ hovorí Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu.

Ministerstvo školstva prišlo s návrhom, aby v čase koronakrízy žiaci na základných školách na konci tohto školského roku nemohli prepadnúť. Podľa prieskumu Focusu pre Komenského inštitút sa s týmto návrhom stotožňuje 70 % rodičov.

Vedomosti namiesto memorovania

Mnoho rodičov sa v súčasnosti nachádza v neľahkej situácii. Prácu riešia v neštandardnom režime a zároveň sa stali učiteľmi. Boria sa s úlohami, ktoré majú deti vyriešiť na každý predmet. Čo všetko sa však má dieťa namemorovať a čo mu skutočne zostane ako vedomosť? Je systém nastavený efektívne pre budúci život detí?

,,Dôraz na memorovanie faktov bol aj v minulosti problematický. V dnešnej informačnej dobe to platí obzvlášť. Potrebujeme skôr mladých ľudí učiť, ako si vyberať z množstva ľahko dostupných informácií a posilňovať u nich životné zručnosti akými sú kritické myslenie, tímová spolupráca, kreativita či vnútorná motivácia učiť sa niečo nové. Aby učitelia mali čas tieto zručnosti u žiakov rozvíjať, potrebujeme ubrať z predpísaného obsahu učiva,” uviedla Tina Gažovičová, expertka Komenského inštitútu. So zmenami obsahu vzdelávania súhlasí podľa dát prieskumu Focusu 72 % rodičov a len o niečo menej – 67 % rodičov by takéto zmeny prenieslo aj do obdobia po skončení koronakrízy.

,,Nemalá časť praktických zmien sa deje vďaka nadšeným učiteľom, občianskym iniciatívam a programom akým je Komenského inštitút. Zmena zdola je nevyhnutná, ale má svoje obmedzenia. Práve teraz máme príležitosť, aby tieto snahy boli podporené aj zásadnejšími zmenami pravidiel zo strany štátnych inštitúcií,” uzatvára Radoslav Plánička z Komenského inštitútu.

Otázka: „Súhlasili alebo nesúhlasili by ste s tým, aby nastali zmeny v obsahu vzdelávania po skončení koronakrízy (ktoré by sa týkali nasledujúcich školských rokov)?“ Graf: Focus

komenskeho-institut

Profil autora:

Pôsobila ako redaktorka Investigatívneho centra Jána Kuciaka. Pracuje tiež na investigatívnej relácii Cez čiaru, ktorú spustila Nadácia Zastavme korupciu. Predtým pripravovala spravodajstvo v RTVS. Počas štúdia žurnalistiky na Univerzite Komenského a po jeho ukončení pracovala ako videoreportérka v denníku SME. Pochádza z Trenčína.

Názory

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

Školské mlieko, kam tečieš?

Keď sa povie škola, čo sa vám vybaví v mysli? Kamoši, učiteľky, úlohy, skúšanie, písomky, školský dvor, paradajková polievka…?

Mne sa vybavia aj mliečne desiaty. A keďže som „Husákove dieťa”, prepravky so štvrťlitrovými mliečkami so špecifickou vôňou a rožok k tomu. Výzva zubami odhryznúť roh vrecúška, umenie neobliať sa. Niekto to mal rád a niekto nie. Poznámky v žiackych knižkách ôsmakov: „Hádzal mlieko z okna,” či „Trafil mliečnou desiatou spolužiačku.”

Kristína Červeňáková

Vaše 2% nám pomôžu prinášať nové príbehy

Vaše 2% pre nás znamenajú veľa. Aj vďaka nim sa môžeme každý pondelok, už päť rokov, venovať ekologickým témam v rádiu FM. Doposiaľ sa nám podarilo vydať viac ako 200 častí, ktoré sú prístupné aj v podobe podcastov na zvukovej platforme Spotify.

Andrea Uherková

Kúzlo prvého snehu

Tento rok som ho zažila v Prahe. Vždy sa naň teším ako malá. Prvé vločky padajúce z neba mi vždy prídu ako zázrak. Zázrak, ktorý trvá len chvíľu, a potom je fuč. Asi tak, ako väčšina vecí v našom živote.

Andrea Uherková

Prírodný cintorín nie je len alternatíva

Keď sme v roku 2017 ako Živica zakladali s mestom Zvolen prvý prírodný cintorín na Slovensku, prezentovali sme ho ako alternatívu voči tomu konvenčnému. Ako voľbu pre ľudí, ktorí hľadajú inú cestu. Takú, ktorá ide ruka v ruke s rešpektom voči prírode i ľuďom. Mysleli sme si, že vo Zvolene pôjde skôr o nadčasovú a okrajovú záležitosť, ktorá si bude nachádzať cestu k verejnosti pomaly. Zrejme sme však neodhadli pripravenosť spoločnosti na túto možnosť.

Kristína Červeňáková

Pochádzajú živočíšne potraviny od šťastných zvierat?

Veselé kravičky na obaloch mliečnych čokolád či syrov, teliatko túliace sa k matke na krabici od mlieka, šťastné pobehujúce ovečky, kuriatka či prasiatka na lúkach… 

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner