fbpx
Vzdelávanie

Na Tilgnerovej otvorili školskú Escape Room. Žiakom pomôže rozvinúť logické myslenie aj tímového ducha

Školská Escape Room sľubuje podporu logického a kritického myslenia, tímovej spolupráce aj ducha školy. Vymyslela ju síce učiteľka, no realizovali ju pod jej dohľadom samotní žiaci. Naučili sa, ako plánovať projekt, urobiť finančnú zbierku, navrhnúť rozpočet aj pracovať s ľuďmi.

„Chcela som, aby mali decká byť na čo na svojej škole hrdé,“ hovorí učiteľka biológie a informatiky na Spojenej škole Tilgnerova Katka Kresáňová o nápade vytvoriť vlastnú Escape Rooom, s ktorým prišla v rámci svojej účasti na Komenského inštitúte.

Escape Room je hra, v ktorej sa prostredníctvom riešenia rôznych logických úloh snažíte dopracovať ku kľúču od miestnosti, v ktorej ste zatvorení. V prípade školy Tilgnerova sa snažíte vyslobodiť zo školského átria, z čoho vyplýva aj názov Trinásta záhrada.

Na vyriešenie úloh máte len obmedzený čas a na to, aby ste ich všetky zvládli, musíte spolupracovať. Posilnenie kolektívu aj ducha školy je jedným z efektov, ktorý chce projekt školskej Escape Room priniesť.

Úlohy žiaci zvládnu len vďaka spolupráci. FOTO – Autorka

“Dúfam, že tento projekt vytvorí jednotnejšieho ducha školy,” hovorí o školskej Escape Room riaditeľka Tilgnerky Alena Turčanová.

Dnes podľa učiteľov práve pocit spolupatričnosti ku škole žiakom trochu chýba. “Deti sa akoby viac uzatvárali do seba, nemali tak veľký záujem o prácu v kolektíve,” popisuje učiteľka Katka Kresáňová.

Pomáhala celá škola

S nápadom otvoriť na škole Escape Room prišla síce učiteľka Katka, no nerobila ho po nociach doma na kolene. Jednotlivé úlohy a povinnosti rozdelila aktívnym žiakom, ktorí sa postarali pod jej dozorom úplne o všetko.

Medzi žiakmi školy zbierali hádanky a úlohy, vyhlásili a zorganizovali finančnú zbierku na materiál, vytvorili rozpočet a nakoniec jednotlivé stanovištia aj sami vytvorili.

Organizácia a tvorenie úloh do Trinástej záhrady očividne pohltili celú školu. S úlohami a hádankami za Katkou prichádzali všetky ročníky od tých najmenších až po absolventov.

Riešením úlohy v Trinástej záhrade získate kľúčik od skrinky. FOTO – Katka Pazmány

Všetky ročníky sa tak isto zapájali do prípravy samotného átria, ktoré bolo pred osadením skriniek s úlohami potrebné vyupratovať. “Museli sme z átria povyvážať staré kopy kompostu, ktoré tu boli, ostrihať kríky, pokosiť. Venovali sme tomu celý víkend,” popisuje Michal Totka z 3. bilingválnej triedy, ktorý bol jedným z hlavných organizátorov celého projektu.

Logické úlohy vyriešia len spoluprácou

Poskladaj z menších kúskov rôznych tvarov celú kachličku a po sčítaní bodiek rozlúštiš kód na otvorenie skrinky. Jedným pohybom ruky zoraď poháre tak, aby sa striedal plný a prázdny. Doplň medzi čísla 5 a 9 matematické znamienko, aby si dostal číslo menšie ako 9 a väčšie ako 5.

To sú príklady úloh, s ktorými sa môžu žiaci popasovať v Trinástej záhrade. Zadania sú úplne rôznorodé. „Dá sa do toho napasovať všetko od biológie cez logiku a kreativitu až po postreh,“ hovorí Katka.

Všetky úlohy vymýšľali sami žiaci. „Nemáme tu žiadne zadania z internetu, všetko sme vyberali aj spomedzi úloh od ostatných žiakov. A bolo ich veru dosť,“ hovorí jedna z organizátoriek Trinástej záhrady Lenka Skokancová.

Pozrite si viac o Trinástej záhrade vo videu, ktoré tiež pripravili žiaci.

Hrať sa v Trinástej záhrade bude najmä počas suplovaných či voľných hodín, no netreba to vnímať ako nejaké flákanie. “Táto hra nie je ľahká a ja na nej oceňujem najmä posilnenie tímového ducha, pretože to je to, čo dnešné deti potrebujú,” hovorí riaditeľka Tilgnerky.

Pre Escape Room sa na Tilgnerke rozhodli využiť vnútorné átrium školy, ktoré sa roky nepoužívalo. Prostredníctvom Trinástej záhrady tam opäť príde život. Okrem hry do átria totiž pribudol aj altánok, ktorý bude možné využívať aj na vyučovanie konverzácií z angličtiny, etiky, biológie či iných predmetov.

Na altánok využili peniaze z finančnej zbierky, ktorú zorganizovali žiaci. Rodičia a žiaci sa v zbierke poskladali na sumu 917 eur a riaditeľka uvoľnila zvyšok peňazí zo školského fondu. “Zbierka bola na naše prekvapenie veľmi úspešná a vyzbierali sme oveľa viac, ako sme očakávali. Vďaka tomu sa nám podarilo do záhrady pridať aj altánok, ktorý jej veľmi pridal na atraktivite,” vysvetľuje Michal.

Escape Room prinesie do školského átria opäť život. FOTO – KP

Skúsenosť s manažmentom aj rozpočtom

Možnosť pracovať na projekte Trinástej záhrady priniesol žiakom aj cenné skúsenosti, ktoré na bežnom vyučovaní nezískajú.

„Pre mňa bola najcennejšia skúsenosť s organizáciou niečoho tak veľkého, lebo spočiatku to síce vyzeralo ako celkom malý projekt, no v priebehu sa ukazovalo strašne veľa problémov, ktoré sme museli flexibilne vyriešiť,“ hovorí Lenka.

Bežný školský život je podľa nej veľmi predvídateľný, a preto je dobré mať možnosť sa stretnúť aj s tým, že nie všetko ide vždy podľa plánu.

Michal zas oceňuje možnosť pracovať s ľuďmi, ale aj s rozpočtom. „S rozpočtami sa bežne na škole nestretávame, ale bolo super, že nám tento projekt tú možnosť dal,“ hovorí vecným tónom Michal, ktorý by v budúcnosti chcel byť manažérom.

Ak sa hra uchytí, uvažujú Tilgneráci aj nad pozvaním iných škôl a vytvorením medziškolskej súťaže. Zatiaľ súťažia len tímy v rámci školy, zapojiť sa môžu 3 až 6 členné skupiny od prímy po oktávu.

Do nového ročníka Komenského inštitútu opäť hľadáme odvážnych učiteľov, riaditeľky, zástupcov aj budúcich pedagógov.

Program sa koná pod záštitou prezidenta SR. Na vaše prihlášky čakáme do 26. APRÍLA 2017 na www.komenskehoinstitut.sk

Profil autora:

Študovala žurnalistiku a manažment prírodných zdrojov na viedenskej BOKU. Aktívna mestská cyklistka so záujmom o komunálnu politiku a životné prostredie. Členka Slovenského ochranárskeho snemu.

Názory

Jozef Šujak

Pohľad do minulosti s nádychom budúcnosti alias gymnazisti verzus umelá inteligencia

Posledné týždne Slovenskom preletela pomerne silná smršť správ o umelej inteligencii (AI). Vie sa o nej dávnejšie, no zatiaľ asi najväčšiu diskusiu vyvolal softvér s názvom ChatGPT. V súvislosti s umelou inteligenciou sa väčšinou spomínajú negatíva. Niektoré univerzity pozastavili písanie seminárnych prác, pretože si nevedia poradiť s overením originálnosti obsahu, nemecký bulvárny časopis prepustil novinárku za fiktívny rozhovor s pretekárom F1 vytvoreným vďaka AI, pričom vedci a experti volajú po prestávke vo vývoji AI vzhľadom na riziká, ktoré prináša.

Andrea Uherková

O sile prehovoriť

S pozostalou sedíme u nás v kancelárii a pri čaji plánujeme rozlúčku pre jej zosnulú mamu. Bude sa konať na našom prírodnom cintoríne v Záhrade spomienok vo Zvolene a ona nechce, aby bola „zbytočne“ dlhá. Ani nie tak kvôli zime, páči sa jej, že bude vonku, skôr si myslím, že má z pohrebov všeobecné obavy. Najmä kvôli zlým skúsenostiam z minulosti, o ktorých mi trochu rozpráva a ktoré na ňu pôsobili viac traumatizujúco, než liečivo. 

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

Školské mlieko, kam tečieš?

Keď sa povie škola, čo sa vám vybaví v mysli? Kamoši, učiteľky, úlohy, skúšanie, písomky, školský dvor, paradajková polievka…?

Mne sa vybavia aj mliečne desiaty. A keďže som „Husákove dieťa”, prepravky so štvrťlitrovými mliečkami so špecifickou vôňou a rožok k tomu. Výzva zubami odhryznúť roh vrecúška, umenie neobliať sa. Niekto to mal rád a niekto nie. Poznámky v žiackych knižkách ôsmakov: „Hádzal mlieko z okna,” či „Trafil mliečnou desiatou spolužiačku.”

red

Vaše 2% nám pomôžu prinášať nové príbehy

Vaše 2% pre nás znamenajú veľa. Aj vďaka nim sa môžeme každý pondelok, už päť rokov, venovať ekologickým témam v rádiu FM. Doposiaľ sa nám podarilo vydať viac ako 200 častí, ktoré sú prístupné aj v podobe podcastov na zvukovej platforme Spotify.

Andrea Uherková

Kúzlo prvého snehu

Tento rok som ho zažila v Prahe. Vždy sa naň teším ako malá. Prvé vločky padajúce z neba mi vždy prídu ako zázrak. Zázrak, ktorý trvá len chvíľu, a potom je fuč. Asi tak, ako väčšina vecí v našom živote.

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner