Ani jeden neštudoval ekológiu či environmentalistiku. To ich ale neodradilo, aby sa venovali aktivitám za lepšie životné prostredie. V diskusii Sokratovho inštitútu sme sa rozprávali s političkou Tamarou Stohlovou a greenfluencerom Michalom Sabom.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ich poslaním je životné prostredie
Tamara najskôr pracovala vo finančnej sfére, no v práci jej stále niečo chýbalo. Postupne zistila, že jej poslaním je aktivizmus. Svoje miesto si našla v politickej strane SPOLU, kde sa začala venovať environmentálnym témam. V parlamentných voľbách v roku 2020 získala viac ako deväť tisíc hlasov a hoci sa jej strana do parlamentu nedostala, ona sa pod hlavičkou SPOLU venuje environmentálnym kauzám a vo voľnom čase tvorí Zelený podcast.
Michal Sabo je rozhlasovým moderátorom. Prostredníctvom podcastu Sabo Sebou a instagramového účtu, na ktorom má viac ako päťdesiat tisíc fanúšikov, hlása ochranu životného prostredia. Zatiaľ čo Tamara sa k ekológii dostala cez zážitky z divokej prírody a spoluprácu s Erikom Balážom, Michal sa k udržateľným témam dostal, paradoxne, cez svoju prácu v médiách a moderovanie módnej relácie propagujúcej nakupovanie vo fast fashion reťazcoch.
„Bolo to veľmi dôležité obdobie v mojom živote, pretože mi ukázalo, kým nechcem byť,” hovorí. „Začal som sa viac zamýšľať nad cenou oblečenia, celou témou fast fashion. Chcel som prepašovať do komerčného programu, že netreba nakupovať miliardu oblečenia, ale že si stačí veci udržateľne vyskladať. Reláciu po jednej sezóne zrušili, Slovensko asi ešte nebolo pripravené na kapsulové šatníky,“ vysvetľuje.
Kampane a spolupráce greenfluencerov
Verejnú mienku dnes okrem tradičných médií a online médií formujú aj sociálne siete. Prostredníctvom nich sa svojim fanúšikom prihovárajú osobnosti – influenceri, ktorých často sledujú desiatky tisíc ľudí, no za ich obsahom väčšinou stoja iba oni sami – žiadna redakčná rada, editori či etické kódexy. Tamara s Michalom sa zhodujú, že s vplyvom prichádza aj zodpovednosť. Obidvaja cítia zodpovednosť voči svojim komunitám a ich vystupovanie, nielen na Instagrame, vyžaduje viacnásobnú kontrolu a overovanie zdrojov, aby predišli šíreniu nepravdivých informácií. Kým Michal volí prístup, že nechá o odborných témach hovoriť odborníkov, Tamara si tému študuje do posledného detailu, čo občas zahŕňa aj učenie sa chemických vzorcov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Takisto zdôrazňuje, že životné prostredie je komplexnou témou, ktorá je prepojená s inými odbornými oblasťami. Preto je podľa nej veľmi potrebné mať prehľad, byť zorientovaný a mať víziu o tom, ako by mala vyzerať spoločnosť. Dôležitosť pripisuje aj charakterovým vlastnostiam ako je schopnosť počúvať, pýtať sa a nebáť sa priznať si chybu. Okrem procesu „pred”, je pre ňu významný aj proces „po”. To znamená, že sa rovnako zaoberá aj spätnou väzbou a všetkými reakciami.
Zelený konzum?
Mnohí influenceri sa živia svojím pôsobením na sociálnych sieťach a vplyvom na verejnú mienku. Fanúšikom odporúčajú za odplatu rôzne produkty či služby. Týka sa to aj greenfluencerstva? Michal hovorí o tom, že s prácou v rádiu končí a plánuje sa živiť ako influencer a podcaster. Odmieta však produktové spolupráce. Aby sa rozhodol prijať podmienky spolupráce, kampaň musí mať pre neho informačnú hodnotu. Z tohto dôvodu sa stal tvárou zelenej energie a elektromobility.
Instagramový obsah tvorí na základe vlastných skúseností. Sociálnu sieť Instagram považuje za platformu, na ktorej si človek formuje svoju identitu. Aj drobným odkazom je tu podľa neho možné ovplyvniť konanie iných ľudí.
„Napríklad dnes som si obliekol bojovnícke samurajské kimono od slovenskej dizajnérky. Odfotil som sa v ňom a pridal fotku na Instagram s hashtagmi #slowfashion a #madeinslovakia. To je moje vyjadrenie a moja hodnota, ktorú dávam na svoj Instagram. Nemám na sebe oblečené H&M, ani Zaru. Rovnako nepropagujem niečo, čo som si kúpil v zľave, alebo že som sa nebláznil z toho, že tu máme zase nejaký nový internetový obchod,“ vysvetľuje.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Tamara ponuky a možné spolupráce s firmami odmieta, pretože ako politička nechce, aby bola spochybnená jej nezávislosť. Naopak, cieľom jej pôsobenia v politike a na sociálnych sieťach je hovoriť o princípoch a komplexnosti danej témy, akou je ekológia. Vo všeobecnosti sa snaží zmeniť vnímanie životného prostredia na Slovensku.
„Chcem, aby sme pojem životné prostredie brali doslovne. To znamená, že je to prostredie, ktoré potrebujeme na život. Je to prostredie, ktoré nám tvorí čistú vodu a čistý vzduch. Máme z neho zdravé potraviny a sme s ním absolútne spätí. Je to ako naše externé zdravie. Nie je to nejaká charita,“ hovorí. Dôležité tiež podľa nej je uvedomiť si, že reklama na zelené produkty je stále len reklama. Treba sa najprv zamyslieť, či danú vec vlastne potrebujeme a nerozhodovať sa len na základe toho, že je eko. „Ani firma, ktorá vyrába udržateľné rifle, mi nikdy nepovie, že kúp si ich, až keď doma už nebudeš mať iné.”
Individuálne verzus systémové zmeny v ekológii
Čo je teda efektívnejšie? Tlačiť na zmenu systému alebo inšpirovať jednotlivcov, aby žili svoje životy udržateľnejšie? Pred dvomi rokmi by nad tým rozmýšľala aj Tamara. Dnes však vie, že oveľa dôležitejšia je systémová zmena, ktorá nám na Slovensku chýba, a ktorá je jedinou cestou vpred. Síce podporuje každú individuálnu snahu, oveľa dôležitejšie je však podľa nej to, kde môžeme robiť zásadné zmeny.
„Štát má toľko moci, toľko zodpovednosti, toľko vecí vie ovplyvniť, no ak je v zlých rukách, je neflexibilný a odmieta sa zmeniť. Naša osobná snaha je popri tom zanedbateľná.“ S tým súhlasí aj greenfluencer Michal. Najväčšou systémovou zmenou je podľa neho práve politický systém. „Potrebujeme, aby politika na Slovensku nebola Miss sympatia alebo súťaž krásy. Naopak, mala by obsahovať profesionálnych politikov s víziou, ktorí majú za sebou schopný tím. Potrebujeme programových politikov a programové strany, ktoré budú pripravené robiť nepopulárne kroky tak, aby boli efektívne tu a teraz,“ hovorí.
Sociálna sieť Instagram je súčasťou mnohých z nás. Môže nám slúžiť ako platforma pre sebarozvoj či sebaprezentáciu. Takisto funguje ako zdroj informácií a inšpirácií. No taktiež je miestom pre tých, ktorí propagujú produkty prostredníctvom neoznačených reklám a šíria zavádzajúce či nepravdivé informácie. Greenfluenceri môžu meniť náš vzťah k životnému prostrediu. Môžu nás motivovať k individuálnym zmenám, a taktiež vyzývať k tým systémovým. Je len na nás, komu dovolíme, aby sa nám denne prihováral v našich mobiloch prostredníctvom Instagramu.