fbpx
Vzdelávanie

Matematika v záhrade? Prečo nie

Ako sa učí matematika v záhrade zaježovskej komunitnej školy? Píše jedna z mamičiek – učiteliek.

„O 5 minút v záhrade! Zoberte si niečo na písanie, podložku a papier,“ hovorím deťom.

Dnes budeme pozorovať. Deti si majú všímať kvetiny, ich farbu, tvar, veľkosť, vôňu, detaily, pravidelnosť.  Zvláštne požiadavky: more času a spolužiaci na diskusiu.

Pozorovanie, pozorovanie a pozorovanie

Induktívny spôsob výučby, ktorý je typický pre prírodné vedy, vychádza z pozorovania a experimentovania. Zatiaľ čo deduktívny spôsob – typický pre súčasnú výučbu matematiky – vychádza z postupnosti, keď učiteľ ukáže výpočet niekoľkých príkladov a deti by to následne mali rovnako dobre zvládnuť aj samy.

Prvý z prístupov je náročný na čas, avšak získané vedomosti sú dlhodobé a hlboké. Ich konštrukcia vychádza z vlastnej aktivity dieťaťa.

Oproti tomu druhý, deduktívny prístup, ponúka rýchle a ľahko merateľné výstupy. Cieľom vyučovania je osvojenie si definícií, pojmov, viet, vzťahov a ich následné otestovanie. Metóda volená na drvivej väčšine škôl.

matematika
Matematika v záhrade. FOTO – Autorka

Deti na lúke hľadajú kvety a počítajú. Po pár minútach „matematiky v záhrade“ sa rozprúdi prvá diskusia: „Máme 5, 5, 5, ale tak divne; 5, 4, konečne aj niečo iné!;  5,5, 1000, 5, prečo zase 5 ?“

Zadanie deti samy spresňujú – okvetných lístkov, lístkov na stonke, bodiek na lienke… A už tu je plná dlaň kvetov a prvá aritmetická postupnosť.

matematika
3,4,5,6, veľa, ešte viac…

matematika

Osová súmernosť

Od počtov prechádzame na osovú súmernosť. „Nič také neexistuje,“ tvrdí jeden zo štvrtákov po pár hodinách matematiky strávených vonku v záhrade.

„Táto varecha je osovo súmerná,“ oponuje mu spolužiak.

Kto má pravdu? Sme ochotní tolerovať malé nedostatky alebo sa chceme striktne pridržiavať matematickej definície? Dohoda je na deťoch. Tak, ako sa kedysi matematici dohodli, že:

„Osová súmernosť je zhodné  rovinné zobrazenie, ktoré je jednoznačne určené osou súmernosti p alebo usporiadanou dvojicou [vzor, obraz],“ sa deti možno zhodnú na jednotnom názore alebo aj nie.

Cieľom našej hodiny nie je dospieť k jednoznačnému záveru odobrenému učiteľom alebo sa nebodaj naučiť definíciu uvedenú vyššie.

matematika

Dôležité je pozorovanie, zbieranie skúseností a diskusia. Existuje osová súmernosť v bežnom živote alebo sa jej existencia striktne obmedzuje na dokonalý svet matematiky?

Ako príklad si berieme žabu. Má dve oči, po dve nohy na každej strane, po štyri prsty na každej prednej nohe… A predsa nie je osovo súmerná v zmysle matematickej definície.

A čo užovka, ktorá vyliezla spomedzi kameňov. Nájdeme na nej osovú súmernosť? Tvar, kresba na temene hlavy nie sú dokonalé, a teda v zmysle matematiky ani osovo súmerné.

matematika
Osová súmernosť sa dá skúmať aj na užovke. FOTO – Autorka

Nedokonalo dokonalá

A čo taká sliepka na dvore? Má niekde pravý uhol? „Sliepka asi nikde nemá pravý uhol,“  hovorí jeden z našich chalanov. „Iba ak sliepka v Minecrafte má pravý uhol.“

Nájsť pravý uhol takpovediac „od prírody“ vôbec nie je ľahké. Veď skúste. Príroda asi nemá rada hranaté veci. Všetko si pekne obrúsi. A keď jej niečo hranaté podstrčíme, pomôže zub času, tak ako „pomohol“ tým doskám na našich školských záhonoch a lavičkách.

Deti sa o tom presvedčili na vlastné ruky a oči. To, čo im raz prejde rukami, sa im do hlavičiek vryje omnoho hlbšie než to, čo by 10-krát počuli v triede.

matematika
Premeriavanie vyvýšených záhonov. FOTO – Autorka

Kľúčové slová:

matematika

Profil autora:

Obyvateľka zaježovských lazov, ktorá pomáha s výukou matematiky v zaježovskej škole.

Názory

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

Školské mlieko, kam tečieš?

Keď sa povie škola, čo sa vám vybaví v mysli? Kamoši, učiteľky, úlohy, skúšanie, písomky, školský dvor, paradajková polievka…?

Mne sa vybavia aj mliečne desiaty. A keďže som „Husákove dieťa”, prepravky so štvrťlitrovými mliečkami so špecifickou vôňou a rožok k tomu. Výzva zubami odhryznúť roh vrecúška, umenie neobliať sa. Niekto to mal rád a niekto nie. Poznámky v žiackych knižkách ôsmakov: „Hádzal mlieko z okna,” či „Trafil mliečnou desiatou spolužiačku.”

Kristína Červeňáková

Vaše 2% nám pomôžu prinášať nové príbehy

Vaše 2% pre nás znamenajú veľa. Aj vďaka nim sa môžeme každý pondelok, už päť rokov, venovať ekologickým témam v rádiu FM. Doposiaľ sa nám podarilo vydať viac ako 200 častí, ktoré sú prístupné aj v podobe podcastov na zvukovej platforme Spotify.

Andrea Uherková

Kúzlo prvého snehu

Tento rok som ho zažila v Prahe. Vždy sa naň teším ako malá. Prvé vločky padajúce z neba mi vždy prídu ako zázrak. Zázrak, ktorý trvá len chvíľu, a potom je fuč. Asi tak, ako väčšina vecí v našom živote.

Andrea Uherková

Prírodný cintorín nie je len alternatíva

Keď sme v roku 2017 ako Živica zakladali s mestom Zvolen prvý prírodný cintorín na Slovensku, prezentovali sme ho ako alternatívu voči tomu konvenčnému. Ako voľbu pre ľudí, ktorí hľadajú inú cestu. Takú, ktorá ide ruka v ruke s rešpektom voči prírode i ľuďom. Mysleli sme si, že vo Zvolene pôjde skôr o nadčasovú a okrajovú záležitosť, ktorá si bude nachádzať cestu k verejnosti pomaly. Zrejme sme však neodhadli pripravenosť spoločnosti na túto možnosť.

Kristína Červeňáková

Pochádzajú živočíšne potraviny od šťastných zvierat?

Veselé kravičky na obaloch mliečnych čokolád či syrov, teliatko túliace sa k matke na krabici od mlieka, šťastné pobehujúce ovečky, kuriatka či prasiatka na lúkach… 

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner