Učitelia Základnej školy Jána Domastu v Cabaji – Čápore začali cestovať do práce spoločne, aby šetrili životné prostredie a išli príkladom žiakom aj rodičom. Podobné aktivity v rámci programu Zelená škola, ktorý koordinuje mimovládna organizácia Živica, zaviedli aj školy vo Vavrečke a Boťanoch – od pešobusov cez cykloraňajky až po nové stojany na bicykle. Výsledkom je nižšia uhlíková stopa a bezpečnejšie cesty pre deti.
Program Zelená škola je najstarší a najväčší envirovzdelávací program na Slovensku. Pred rokom oslávil dvadsiate výročie. Do aktuálneho ročníka je zapojených 180 škôl naprieč celým Slovenskom. Cieľom programu je o životnom prostredí nielen učiť, ale tiež robiť konkrétne kroky pre zmenu spôsobu vyučovania a fungovania škôl, aby znižovali uhlíkovú stopu.
Zdieľaná jazda učiteľov
Základná škola Jána Domastu v Cabaji-Čápore v nitrianskom okrese sa v rámci programu Zelená škola venovala znižovaniu ekologickej stopy v doprave a bezpečnosti na cestách. „Považovali sme to za dobrú voľbu a za snahu viesť deti aj miestnu komunitu k zodpovednému správaniu k prírode. Záleží nám na našom životnom prostredí,“ vysvetľuje motiváciu učiteľka Sintia Hricová.
Aby učitelia išli príkladom žiakom a rodičom, ako prvé zaviedli zdieľané jazdy pre pedagógov. Podľa Hricovej zdieľaná jazda nie je vždy možná, pretože niektorí učitelia a učiteľky dochádzajú z iných obcí alebo z miest mimo spoločnej trasy. No tí, ktorí bývajú na spoločnej trase, si po dohode vyberú jednu šoférku, ktorá ich postupne vyzdvihne a odvezie do školy.
Znamená to, že namiesto niekoľkých áut sa využíva len jedno, čím sa ušetria nielen finančné prostriedky, ale aj pohonné látky. „Napríklad z Janíkoviec (mestská časť Nitry – pozn. red.) vyzdvihnem kolegyňu na sídlisku Chrenová a ďalšiu pod železničnou stanicou,“ opisuje Hricová fungovanie zdieľanej jazdy.
Namiesto auta pešo
Väčšina rodičov vozila svoje deti do školy autom. Hlavným dôvodom nebola ani tak vzdialenosť od školy, ale bezpečnosť a to, že väčšina rodičov pokračovala autom ďalej do práce. Čiastočne to súviselo aj s absenciou dopravných značiek „Deti pri škole.“ Hricová hovorí, že spoločne so žiakmi z kolégia Zelenej školy (akčný tím zložený zo zástupcov rôznych skupín v škole – učiteľov, žiakov, vedenia školy, nepedagogických zamestnancov a často aj rodičov či miestnej komunity – pozn. red.) navštívili starostu obce s požiadavkou na dané označenie. „Oznámil nám, že označenie je už plánované v cestnom pasporte. Verím však, že sme aspoň urýchlili inštaláciu daných značiek, ktorá sa zrealizovala v priebehu pár mesiacov,“ domnieva sa.
Bezpečnosť na chodníkoch či prechodoch na cestách okrem osadenia dopravného značenia posilnili aj sprevádzaním detí staršími žiakmi a členmi miestnej občianskej a preventívnej služby (MOPS). Vedenie školy upozornilo starostu obce a poslancov obecného zastupiteľstva na problematickú situáciu počas presunov detí do a zo školy, ktorí požiadavke vyhoveli. „MOPS-kári sprevádzajú deti ráno do školy, dozerajú na ich bezpečnosť. Popoludní prichádzajú po štvrtej a piatej vyučovacej hodine a sprevádzajú ich domov. Členovia MOPS sú naši bývalí žiaci, poznajú situáciu v obci aj v škole,“ objasňuje Hricová.

Dopravné značenie, ale aj sprevádzanie žiakov do školy prispeli k motivácii rodičov, aby obmedzili vozenie svojich detí autom. „Počet žiakov dochádzajúcich pešo sa zlepšil o 2,13 percenta,“ potvrdzuje Hricová.
Ďalšou zmenou, ktorá prispela k nižšej uhlíkovej stope, bolo rozhodnutie školy využívať na školské výlety žiakov druhého stupňa vlakovú dopravu. Aj napriek tomu, že cesta vlakom môže byť dlhšia, Hricová vidí výhody. „Ukazujeme deťom potrebu využívania verejnej dopravy, a tiež že cestovanie vlakmi môže byť pre žiakov atraktívnejšie a zábavnejšie,“ dodáva.
Návrhy predostreli obci
Do témy dopravy a ovzdušia sa v rámci Zelenej školy zapojila aj Základná škola Vavrečka v okrese Námestovo. Jednou z prvých aktivít školy bolo zmapovanie bezpečnej cesty pre žiakov. Po vyznačení úsekov ciest a ich nedostatkov, ktoré vedú do školy, žiaci kolégia Zelenej školy predostreli svoje návrhy na zmenu vedeniu obce.
Spomedzi troch návrhov – 1. opraviť spomaľovacie pruhy pri škole, 2. opraviť poškodené úseky ciest a 3. zmeniť dopravné značenie pri prechádzaní cez hlavnú cestu pri kultúrnom dome na školskú zónu a vyznačiť priechod pre chodcov – vedenie obce vyhovelo iba v prvom bode.

„Pán starosta Pjentek deťom zároveň vysvetlil, že situácia závisí od finančných možností obce, ktorá momentálne na väčšiu obnovu nemá. Zatiaľ bola z našich požiadaviek splnená iba jedna, ostatné zostávajú v štádiu plánovania a budú sa riešiť postupne podľa dostupných zdrojov. Deti však ocenili, že ich návrhy boli vypočuté a že obec sa bude snažiť hľadať riešenia,“ objasňuje Hrkeľová.
Spoluprácu obce so školou kladne hodnotí aj manažérka programu Zelená škola Zuzana Gallayová: „Tento krok vnímame ako vynikajúci príklad dobrej praxe, kde sa prepája školské učivo s reálnym životom a aktívne sa zapájajú aj predstavitelia obce.“
Ďalšou aktivitou školy bol „Pešobus“. Vedenie obce vytvorilo „zastávky“, kde sa deti postupne stretávali a spoločne išli do školy. V obecnom rozhlase zaznel oznam a pesnička Zelenej školy, čím boli aj obyvatelia Vavrečky informovaní o tom, že deti idú do školy pešo. Cez aktivitu cykloraňajky žiaci zase inšpirovali svojich rodičov k cyklodoprave.

Polovica žiakov dochádza pešo alebo na bicykli
Základná škola Vavrečka si ešte v roku 2023 stanovila cieľ, že zvýši ekologickú dopravu o desať percent. Preto pred dvomi rokmi akčný tím sledoval celý týždeň, ako ich spolužiaci a učitelia prichádzajú do školy. Ukázalo sa, že časť žiakov chodila autom, niektorí využívali bicykel či kolobežku, no najviac ich prichádzalo pešo. Medzi učiteľmi a ostatnými zamestnancami prevládalo cestovanie autom, zatiaľ čo ekologickejšie spôsoby dopravy boli menej časté.
Na jar 2025 škola prieskum zopakovala, aby zistila, či sa niečo zmenilo po aktivitách inšpirovaných Zelenou školou. Výsledky boli veľmi povzbudivé – počet žiakov dochádzajúcich autom sa znížil a oveľa viac detí začalo chodiť pešo alebo na bicykli. Mnohí, ktorí predtým pravidelne jazdili autom, prešli na šetrnejšie formy dopravy. Zlepšenie nastalo aj medzi zamestnancami. „Veľkým plusom bolo aj to, že až trinásť zamestnancov školy pochádza priamo z obce – a viacerí začali prichádzať do práce pešo. Pekným príkladom pre deti je náš pán školník Maroš, ktorý prichádza do školy na bicykli každý deň okrem zimných mesiacov,“ vysvetľuje vychovávateľka Marta Hrkeľová.
Škole sa podarilo splniť cieľ, ktorý si stanovila pred dvoma rokmi. Počet žiakov a zamestnancov využívajúcich pešiu chôdzu, bicykel, kolobežku alebo autobus vzrástol o 14 percent. Podľa Gallayovej tento výsledok napĺňa ciele programu Zelená škola: „Robiť to, čo deti učíme.”
Najnebezpečnejší úsek priamo pred školou
Ďalšou školou zapojenou do Zelenej školy s rovnakou témou bola základná škola v Boťanoch v trebišovskom okrese. Učiteľka Sylvia Benedeková výber témy pripisuje skutočnosti, že veľa rodičov vozilo deti do školy autom. Dôvodom bola aj v tomto prípade najmä bezpečnosť. Preto Benedeková spoločne so žiakmi, podobne ako aj v škole vo Vavrečke, zmapovali v obci trasy do školy.
Zistili, že najnebezpečnejší úsek je priamo pri škole v mieste, kde sa nachádza križovatka. Nakoľko sa triedy školy nachádzajú v dvoch budovách cez cestu, prechod do druhej budovy bol tiež rizikový. Preto sa s tým obrátili na obecný úrad. „Obecný úrad nám poskytol dozor v podobe štyroch pracovníkov, ktorí sa striedajú. Ráno stoja pred školou stoja a cez obed ďalší dvaja, a to dovtedy, kým deti nejdú domov zo školského klubu,“ vysvetľuje Benedeková.
Dnes škola pozoruje, že počet rodičov vezúcich svoje deti do školy sa znížil o 15 percent. „Motivovali ich aj samotní žiaci, ktorí si každý deň značili, kto a ako chodí do školy a navzájom sa motivovali, aby ich trieda bola najlepšia,“ objasňuje Benedeková.
Stojany na bicykle motivovali
Z iniciatívy učiteľky Benedekovej v spolupráci s obcou umiestnili na cestnú komunikáciu medzi Boťanmi a susednou obcou aj dopravnú značku „Pozor, zver“, aby sa predišlo úhynu najmä sŕn, a tiež aby sa zvýšila bezpečnosť jazdy. „Vedeli sme, že na danom úseku je veľa srniek. Chceli sme ich nejako chrániť, prišli sme na to, že najlepšie by bolo spomaliť vodičov s pomocou dopravnej značky. Napísala som žiadosť, ktorá bola prednesená na schôdzi obce. Schválili ju,“ vysvetľuje Benedeková.
Popri zaistení bezpečnosti na ceste vedenie školy investovalo aj do kúpy stojanov na bicykle. „Stojany sme kúpili v zime a na jar, keď už bolo pekné počasie, boli plné bicyklov. Bol veľmi dobrý pocit, že sme dosiahli takú zmenu,“ teší sa Benedeková.
Príklady troch škôl ukazujú, že aj malé kroky môžu viesť k značným zmenám – či už ide o spoločné jazdy učiteľov, sprievod detí do školy alebo podporu cyklodopravy. Vďaka spolupráci pedagógov, rodičov, samospráv a samotných detí sa darí nielen znižovať ekologickú stopu, ale aj vytvárať bezpečnejšie a zdravšie prostredie pre celú komunitu.
Tento článok vznikol vďaka podpore Nadácie Slovenskej sporiteľne, ktorá je dlhodobým partnerom programu Zelená škola na Slovensku.










