fbpx

Mám plán… alebo plán má mňa?

Sníval sa mi strašidelný sen. Chodila som po chodbách neznámej školy. Stretávala som neznámych kolegov. Nikto z nich sa nechcel pristaviť. V ich očiach sa mihali úzkostné záblesky. Neodpovedali na pozdrav, len nervózne zakričali: „Meškáme!”


Stĺpčeky o vzdelávaní pripravujeme v partnerstve s Komenského inštitútom.

Pozrela som sa na hodinky. Ani neviem prečo. Bolo toľko, koľko malo byť. 

Meškáte kam?” pýtam sa. 

Nikam. Sme pozadu.” 

V porovnaní s kým?” 

„S nikým. Nejdeme podľa plánu!”

V ruke sa mi zázračne zjaví Krátky slovník slovenského jazyka. Zalistujem v ňom. 

„Plán – predstava budúcnosti, zámer, úmysel.” 

Chcem túto definíciu prečítať kolegom. Nepočúvajú ma, bežia preč. Naháňajú plán. 

Možno si poviete – sen je sen. Stačí sa zobudiť a všetko je vyriešené. Bohužiaľ, v slovenskom školstve sa aj strašidelné sny stávajú často realitou. Toto je jeden z nich.

Na začiatku školského roka si učitelia rozplánujú učivo na celý rok. Podoba, do akej sa plány spracúvajú, sa vyvíja. Kým sa písali rukou či na písacom stroji, bývali stručné, s témou hodiny. Príchod počítačov z nich spravil zložitý elaborát a školy akoby sa často predháňali, ktorá z nich bude mať plány komplikovanejšie a detailnejšie – okrem témy hodiny sme plánovali ciele, obsahový štandard, výkonový štandard, výstupy… Dnes tematické výchovno-vzdelávacie plány nie sú povinnou súčasťou školskej dokumentácie, ale každý asi uzná, že plánovať je rozumné a nutné. Potrebujeme vedieť, kde sme a kam ideme. Potrebujeme predstavu, zámer, úmysel. Presne ako hovorí slovník. 

Bohužiaľ, z plánov sa pre mnohých učiteľov stala modla. Plán treba za každú cenu splniť! Nadriadení sa nepýtajú, čo sa deje v triedach, ako sa deťom darí, ako im pomôcť. Klasická otázka je: „Ako stojíte s učivom?” 

Odpoveď: „Ideme podľa plánu.” Alebo: „Meškáme.” 

Nikto neodpovedá: „Dobre, deti to baví, zvládli to.” Alebo: „Musíme niečo zmeniť, toto deti nezvládli tak, ako sme plánovali.” 

Deti v pláne nie sú. V pláne je učivo. 

Mám plán. Alebo predstavu, zámer či úmysel, ak chcete. Vydajme nariadenie, aby sa plány písali výhradne ceruzkou. Možno si potom uvedomíme, že by bolo fajn v nich občas niečo vygumovať a zmeniť. 

Profil autora:

Stredoškolská učiteľka, ktorá rada hľadá odpovede na otázky, súvisiace so vzdelávaním. Baví ju uvažovať s skúmať, čo pri učení (ne)funguje a prečo. Svoje úvahy a nápady overuje v praxi a ak sú použiteľné, rada ich posunie ďalej. Je absolventkou a mentorkou Komenského inštitútu a okrem pedagogiky sú jej vášňou knihy, amatérske divadlo a kráčanie.