fbpx
Enviro

Koronavírus posadil ľudí na bicykle, ako bicyklovať aj v nepriaznivom počasí?

Od vypuknutia pandémie sme mohli pozorovať zvýšený záujem o cyklistiku. Cyklistické chodníky v mestách ožili. Popularitu bicyklovania potvrdila aj septembrová kampaň Do školy na bicykli, keď do slovenských škôl prišlo na bicykli rekordných takmer 50-tisíc žiakov. Ako však vyzerali cyklotrasy počas zimy?


V iných krajinách ako Dánsko, Holandsko či Fínsko je cyklistika považovaná za celoročný spôsob dopravy. Naopak na Slovensku sa mnohí z nás rozhodnú zavesiť bicykel na klinec a prečkať zimné obdobie. V ankete o cyklodoprave v Bratislave menej ako polovica cyklistov uviedla, že jazdí na bicykli za akékoľvek počasia. Prieskum bol však uskutočnený pred pár rokmi, keď ešte nebola pandémia koronavírusu.

Počas karantény si množstvo ľudí rozhodlo svoju záľubu v bicyklovaní premostiť aj do formy dopravy, aby sa tak vyhli riziku nákazy koronavírusom napríklad v mestskej hromadnej doprave. Bicykel začali využívať na cestu do práce, školy či na nákup. Neodradilo ich však zhoršujúce sa počasie?

Telo zahreje pohyb, základom sú rukavice

Dan Kollár zo združenia Cyklokoalície hovorí, že cyklistika v zime sa od zvyšku roka veľmi nelíši: „Bicyklovania v zime sa netreba nejak veľmi báť, nie je veľmi odlišné od bicyklovania v inom období. Samozrejme, že keď je veľká zima, tak sa človek viac oblečie, ale to platí aj pri akomkoľvek inom pohybe, napríklad chôdzi.”

Photo by Iris on Unsplash

Riziko nehody na bicykli, nielen počas zimného obdobia, znižujú okrem povinnej výbavy, ako osvetlenie či dobré brzdy aj blatníky, terénnejšie plášte a menej nafúknuté kolesá.

Rovnako by sme sa mali vyzbrojiť aj hrubším oblečením, termoprádlom a hrubými ponožkami. Dobrým tipom sú aj nepremokavé návleky na topánky a nohavice, ktoré zabránia premoknutiu a nemusíme sa potom prezliekať. Najdôležitejším odevom, na ktorý by sme pred sadnutím na bicykel nemali zabudnúť sú rukavice a poprípade okuliare, aby sme predišli nepríjemnému snehu alebo dažďu.

V  mestách ako Kodaň je infraštruktúra ciest prispôsobená pomalej a pohodlnej jazde, pri ktorej sa človek nespotí a z toho dôvodu sa nemusí v práci prezliekať. Premyslenú infraštruktúru ciest si vyskúšal Dan na vlastnej koži, počas svojho pobytu vo Fínsku.

Pozrite sa, ako sa bicykluje vo Fínskom Oulu počas zimy.

„Neplatí, čím väčšia zima, tým sa horšie bicykluje. Najhoršie sú teploty okolo nuly, keď sa tvorí námraza a sneh sa roztopí a namrzne. V severnejších krajinách s trvalou snehovou pokrývkou je bicyklovanie celkom komfortné a bezpečné aj po snehu. Výborným príkladom je Kodaň, kde sa teploty pohybujú okolo nuly a napriek tomu tak ostáva jazdiť tri štvrtiny cyklistov a to je práve dôsledkom správnej údržby cyklotrás,” vysvetľuje Dan.

Kľúčová je údržba

Profesorky Angela Francke a Julia Dienel z Technickej výskumnej univerzity v Drážďanoch presadzujú názor, že práve údržba na cyklotrasách má pozitívny a významný vplyv na ochotu bicyklovať v zime. S týmto presvedčením súhlasí aj Dan, ktorý si počas svojho pôsobenia vo Fínsku okrem množstva cyklistov, všimol aj viacero rozdielov v úprave slovenských a fínskych ciest.

Najzásadnejším z nich bolo posypovanie ciest soľou. Zatiaľ čo, na Slovensku posypujeme cesty soľou vo veľkých množstvách, čo je nepriaznivé jednak pre životné prostredie, ale aj topánky a samotné bicykle, ktoré môžu začať hrdzavieť. Oveľa vhodnejším spôsobom je ten, ktorý praktizujú napríklad vo Fínsku. Komunikácie postrekujú slaným roztokom, ktorý funguje priamo a stačí naňho len štvrtina soli.

„Je zaujímavosťou, ako tie Fínske mestá navrhujú cyklotrasy už s tým, že sa tam ráta so zimnou údržbou a to sú hlavne dva faktory: odtekanie vody, ktorú je treba čo najskôr dostať z cyklotrasy, aby tam opätovne nezamrzla a ďalšia vec je priechodnosť pre údržbové vozidlá,“  konštatuje Dan. Okrem priateľskej infraštruktúry cyklistom vedia pomôcť aj ich zamestnávatelia. Najdôležitejšie je zamestnancom pripraviť bezpečné miesto na uloženie bicykla, ideálne niekde pod strechou a prípadne miesto na prezlečenie, či odloženie oblečenia.

Aj keď jazda na bicykli v chladnom období nemusí byť lákadlom pre každého, nie je dôvod, aby sme sa jej báli. Ak sa odhodláme sadnúť na bicykel aj v nižších teplotách,  podporíme naše zdravie a rovnako nezväčšíme uhlíkovú stopu.

dve-percenta-labut

Profil autora:

Vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Bola aktivistkou za práva zvierat v organizácii Humánny Pokrok. Je tiež redaktorkou online magazínu Romano fórum. Pochádza z malého mesta Sabinov, kde organizuje výmeny oblečenia. Je spoluzakladateľkou instagramovej platformy Na skládke, na ktorej sa venuje klimatickým a zvieracoprávnym témam.

Názory

Kristína Červeňáková

Pochádzajú živočíšne potraviny od šťastných zvierat?

Veselé kravičky na obaloch mliečnych čokolád či syrov, teliatko túliace sa k matke na krabici od mlieka, šťastné pobehujúce ovečky, kuriatka či prasiatka na lúkach… 

Andrea Uherková

Sila kvetov

Záhradnícke nožnice nosím v kabelke tak, ako iné ženy rúž. Len sú o čosi väčšie a ťažšie. Aj v to skoré ráno s nimi kráčam po boku. Vytiahnem ich len čo zahnem z poslednej ulice sídliska na strmý blatistý kopček, ktorý ma vedie poza ploty záhradkárskej kolónie.

Kristína Červeňáková

Majú vlastné lietadlo, na emisie pozerajú zvrchu

Pamätám si, ako som sa na základnej škole hanbila za to, že som nikdy neletela lietadlom. V našej triede bolo prestížou, keď niekto na letnú dovolenku letel. Samozrejme, nikto z nás vtedy ani len netušil, aký dopad má letecká doprava na našu planétu. 

kristina-hudekova
Kristína Hudeková

Óda na klimatizovanú električku. Or not?

Ak vždy len nájdeme super spôsob, ako sa dopadom našich vlastných činností vyhnúť, ako sa z nich poučíme?

kristina-hudekova
Kristína Hudeková

Kým nebude neskoro

Stovky rokov nemáme, potrebujeme zmenu hneď. A veľkú. Práve zníženie emisií metánu by nám k tomu mohlo pomôcť.

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner