Na českej Základnej škole Janáčkovo námestie v Krnove sú okrem nadaných detí aj tie zo sociálne slabších podmienok, z rómskych komunít či deti so zdravotným znevýhodnením. Žiakom z vylúčenej komunity umožnili priestor na doučovanie a predškolákom poskytli podporné centrum, aby ich matkám ukázali dôležitosť škôlok. Dnes nepotrebujú už ani jedno zo zariadení, pretože do prvého ročníka im prichádzajú pripravené deti. Škola patrí medzi päť škôl v regióne, ktoré dosahujú najlepšie výsledky z matematiky a z češtiny. Riaditeľa školy Karla Handlířa sme sa pýtali okrem iného aj na to, ako funguje inklúzia, aký má vplyv nielen na žiakov, ale aj na spoločnosť, či sa líšia úlohy medzi žiakmi a prečo školy potrebujú špeciálnych pedagógov.
Ste riaditeľom základnej školy, ktorá je inkluzívna. Čo to slovo pre vás znamená?
Inklúziu nevnímame ako nejakú nálepku. Byť inkluzívnou školou pre nás znamená byť dobrou školou a zároveň to, že pracujeme so všetkými deťmi, ktoré máme. Tým myslím nielen deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale aj deti, ktoré majú problémy s učením, či talentované deti. Jednoducho vnímame školu ako heterogénnu s heterogénnymi triedami.
Boli ste vždy fanúšikom inklúzie alebo ste zažili niečo, čo vás k tomu nasmerovalo?
Som „produktom“ normálneho českého školstva, ktoré nikdy nebolo nejako extra inkluzívne. Deti, ktoré mali vzdelávacie problémy, odchádzali na špeciálnu školu. A deti, ktoré boli výrazne lepšie, odchádzali na gymnáziá. Ako dieťa som si to neuvedomoval, ale matne si pamätám, že v prvej triede sme mali rómskych spolužiakov, ktorí počas školského roka z triedy zmizli. Až ako dospelý som si uvedomil, že moji potenciálni spolužiaci v meste stále žijú, že tu celý čas sú, len prešli na špeciálne školy.
Keď som prišiel do Krnova a na školu, na ktorú som nastupoval ako riaditeľ, musel som sa prispôsobiť dosť špecifickým podmienkam. V tom čase v meste zrušili segregovanú rómsku školu a rómske deti rozdelili do všetkých krnovských škôl.
Ako dieťa som si to neuvedomoval, ale matne si pamätám, že v prvej triede sme mali rómskych spolužiakov, ktorí počas školského roka z triedy zmizli.
Škola, na ktorú som nastupoval, bola v zásade elitnou školou – mala rozšírenú výučbu matematiky a prírodných vied. Vo chvíli, keď do školy prišlo 46 rómskych detí, to, samozrejme, zmenilo jej kultúru. A keď ešte máte segregované triedy aj v rámci školy, keďže sme mali spomínanú matematickú triedu a potom dve klasické, to ešte viac zhoršilo situáciu v klasických triedach a ešte viac to vytvorilo rozdiely medzi žiakmi. Museli sme hľadať nové riešenia a prispôsobiť sa novej situácii. Vtedy sme začali ísť inkluzívnym smerom.
V škole máte nadpriemerne inteligentné deti, deti zo sociálne slabších podmienok, z rómskych komunít či deti so zdravotným znevýhodnením. Každé dieťa zrejme potrebuje inú starostlivosť, iný stupeň výučby. Ako riešite, keď sú spolu v triede?
Myslím si, že najdôležitejšie je vytvoriť dobré a rešpektujúce prostredie. To znamená, že kladieme veľký dôraz na prácu so vzťahmi v rámci triedy, ale aj so vzťahmi medzi žiakmi a učiteľmi. Všetky deti sa musia cítiť dobre. Je to ťažká úloha, nie vždy sa nám to podarí, ale naším cieľom je vytvárať rešpektujúce prostredie. Aby aj deti s menšou kognitívnou kapacitou mohli mať radosť z učenia a zažívali úspech. A, naopak, aby aj deti s vyššou kognitívnou kapacitou získali v rámci výučby niečo, čo by ich obohacovalo, a aby cítili, že to má zmysel a nebola to pre ne nuda. Uznávam, že je to ťažké a nedarí sa nám to úplne vždy.
V triedach máme aj sociálne znevýhodnených žiakov, ktorí majú svoje problémy. Pri nich vnímame určitú potrebu, aby zdieľali s učiteľmi a so spolužiakmi prostredie, v ktorom žijú. Tým sa navzájom spoznávame a učíme sa o ich potrebách, pretože naše kultúry sú výrazne odlišné.
Či chceme, alebo nechceme, tie deti prichádzajú do školy s úplne inými sociálnymi a komunikačnými návykmi, dokonca aj s iným zmyslom pre spravodlivosť či s morálnymi aspektmi. Práve preto spojenie týchto skupín detí vytvára ich spolužitie.
Má to efekt, ktorý presahuje školu, pretože deti sa navzájom schádzajú aj mimo nej. Ak by som to mal zhrnúť, tak vzťahy a dobré prostredie na škole sú najdôležitejšie. Na druhom mieste je dôležité hľadať určité diferencované spôsoby učenia a odstupňované úlohy, aby sme mohli zasýtiť všetky deti na rôznych kognitívnych úrovniach. Snažíme sa o to, no nie vždy je to tak, ako by sme chceli. Nemôžeme povedať, že sme na to experti, ktorí by to perfektne zvládli, ale vieme o tom a snažíme sa to zvládnuť.
Či chceme, alebo nechceme, tie deti prichádzajú do školy s úplne inými sociálnymi a komunikačnými návykmi, dokonca aj s iným zmyslom pre spravodlivosť či s morálnymi aspektmi. Práve preto spojenie týchto skupín detí vytvára ich spolužitie.
Vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Bola aktivistkou za práva zvierat v organizácii Humánny Pokrok a tiež redaktorkou online magazínu Romano fórum. Spravuje sociálne siete mimovládnej organizácii Živica. Pochádza z malého mesta, kde organizuje výmeny oblečenia. Je spoluzakladateľkou instagramovej platformy Na skládke, na ktorej sa venuje klimatickým a zvieracoprávnym témam. Knihomoľka, ktorá má záľubu v cestnej cyklistike.
O hodnotách sa dnes rozpráva veľa. Ako sa v dnešnom svete vytrácajú, ako chýbajú hodnotovo pozitívne ukotvené vzory, či ako ľahko a často vieme skĺznuť k zjednodušovaniu a popieraniu hodnôt pre „vyššie ciele“.
Jedna z prvých kníh, ktoré ma od detstva spájali s babičkou, boli Matějčekove Dejiny umenia. Trávili sme pri nich hodiny. Poznala som ich skoro naspamäť. Vtedy sa začala moja láska k výtvarnému umeniu. Po tom, čo som doštudovala žurnalistiku, prepadol ma smutný pocit, že už nebudem vôbec chodiť do školy. Rozhodla som sa preto skúsiť ešte jednu vysokú školu, ktorá ma bude ukrutne baviť.
Na stole mám celú jeseň misu s ovocím. Dnes si z nej vyberám nenápadné žlté jablko. Po zahryznutí je chrumkavé a šťavnaté, s jemnou chuťou. Je to môj favorit medzi starými odrodami – Batul. Pôvod tejto odrody siaha do Rumunska v 18. storočí.
„Myslím na teba, posledné týždne, žiaľ, v súvislosti s ohrozením slobody slova, kultúry, vzdelanosti a rastúcim populizmom.“ Zatvorila som esemesku, lebo som naozaj nevedela, čo odpovedať. Nie, že by v Česku, kde kamarát býva, bolo všetko ukážkové. Jeho správa ma zarazila. Iba som mu zaželala k narodeninám a čakala tak maximálne „ďakujem“. Tak takto rozmýšľa o ľuďoch na Slovensku?
Dva roky a dvaja ľudia, ktorí ešte mohli žiť. Juraja a Matúša som nepoznal. Do Teplárne som nechodil a v tom čase som nežil v Bratislave. Napriek tomu som sa vďaka svedectvám ich blízkych dozvedel, ako milovali život a žili v láske. Majú dnes kvír ľudia na Slovensku väčší pocit bezpečia?