Tadeáš aj mnohí zahraniční blogeri si myslia, že zodpovedná spotreba svet nespasí. Tvrdia, že je to síce fajn, ale jej účinok je v celosvetovom merítku minimálny, a preto sa treba skôr angažovať politicky. Ja si to nemyslím.
Presvedčila ma o tom aj moja dnešná cesta do práce. Bicyklujem dole mojou ulicou a oproti sa potichu blíži veľká dodávka kuriérskej spoločnosti DPD. Má akýsi nezvyčajný tvar a najmä ide takmer nehlučne. Prečo? Lebo nemá klasický motor, ale ide na elektrinu!
DPD je jedna zo spoločností, ktorá sa hrdí svojimi environmentálnymi štandardmi. Pochopili, že práve tie si stále viac ľudí váži a na základe tohto kritéria si zvolí medzi takmer identickými ponukami kuriérskych služieb. Do kúpy auta, ktoré pri jazde po meste nevylučuje žiadne emisie ich nedonútili politici, ani petície, ale zodpovední spotrebitelia.
A podobné príklady vidím všade okolo. Značka eko, bio či vegan sa stáva obľúbeným marketingovým lákadlom, zatiaľ, čo politici spia na vavrínoch a namiesto presadzovania reforiem v záujem ochrany životného prostredia, alebo ešte lepšie, podpory rozvoja environmentálne vhodnejších alternatív, podporujú ťažbu uhlia či príchod nových automobiliek.
Kontrolovať politikov a tlačiť na zmeny v systéme k lepšiemu treba, ale netreba zabúdať, že systém sme my a bude len taký, akí sme my sami.