fbpx
Vzdelávanie

Matematika v záhrade? Prečo nie

Ako sa učí matematika v záhrade zaježovskej komunitnej školy? Píše jedna z mamičiek – učiteliek.

„O 5 minút v záhrade! Zoberte si niečo na písanie, podložku a papier,“ hovorím deťom.

Dnes budeme pozorovať. Deti si majú všímať kvetiny, ich farbu, tvar, veľkosť, vôňu, detaily, pravidelnosť.  Zvláštne požiadavky: more času a spolužiaci na diskusiu.

Pozorovanie, pozorovanie a pozorovanie

Induktívny spôsob výučby, ktorý je typický pre prírodné vedy, vychádza z pozorovania a experimentovania. Zatiaľ čo deduktívny spôsob – typický pre súčasnú výučbu matematiky – vychádza z postupnosti, keď učiteľ ukáže výpočet niekoľkých príkladov a deti by to následne mali rovnako dobre zvládnuť aj samy.

Prvý z prístupov je náročný na čas, avšak získané vedomosti sú dlhodobé a hlboké. Ich konštrukcia vychádza z vlastnej aktivity dieťaťa.

Oproti tomu druhý, deduktívny prístup, ponúka rýchle a ľahko merateľné výstupy. Cieľom vyučovania je osvojenie si definícií, pojmov, viet, vzťahov a ich následné otestovanie. Metóda volená na drvivej väčšine škôl.

matematika
Matematika v záhrade. FOTO – Autorka

Deti na lúke hľadajú kvety a počítajú. Po pár minútach „matematiky v záhrade“ sa rozprúdi prvá diskusia: „Máme 5, 5, 5, ale tak divne; 5, 4, konečne aj niečo iné!;  5,5, 1000, 5, prečo zase 5 ?“

Zadanie deti samy spresňujú – okvetných lístkov, lístkov na stonke, bodiek na lienke… A už tu je plná dlaň kvetov a prvá aritmetická postupnosť.

matematika
3,4,5,6, veľa, ešte viac…

matematika

Osová súmernosť

Od počtov prechádzame na osovú súmernosť. „Nič také neexistuje,“ tvrdí jeden zo štvrtákov po pár hodinách matematiky strávených vonku v záhrade.

„Táto varecha je osovo súmerná,“ oponuje mu spolužiak.

Kto má pravdu? Sme ochotní tolerovať malé nedostatky alebo sa chceme striktne pridržiavať matematickej definície? Dohoda je na deťoch. Tak, ako sa kedysi matematici dohodli, že:

„Osová súmernosť je zhodné  rovinné zobrazenie, ktoré je jednoznačne určené osou súmernosti p alebo usporiadanou dvojicou [vzor, obraz],“ sa deti možno zhodnú na jednotnom názore alebo aj nie.

Cieľom našej hodiny nie je dospieť k jednoznačnému záveru odobrenému učiteľom alebo sa nebodaj naučiť definíciu uvedenú vyššie.

matematika

Dôležité je pozorovanie, zbieranie skúseností a diskusia. Existuje osová súmernosť v bežnom živote alebo sa jej existencia striktne obmedzuje na dokonalý svet matematiky?

Ako príklad si berieme žabu. Má dve oči, po dve nohy na každej strane, po štyri prsty na každej prednej nohe… A predsa nie je osovo súmerná v zmysle matematickej definície.

A čo užovka, ktorá vyliezla spomedzi kameňov. Nájdeme na nej osovú súmernosť? Tvar, kresba na temene hlavy nie sú dokonalé, a teda v zmysle matematiky ani osovo súmerné.

matematika
Osová súmernosť sa dá skúmať aj na užovke. FOTO – Autorka

Nedokonalo dokonalá

A čo taká sliepka na dvore? Má niekde pravý uhol? „Sliepka asi nikde nemá pravý uhol,“  hovorí jeden z našich chalanov. „Iba ak sliepka v Minecrafte má pravý uhol.“

Nájsť pravý uhol takpovediac „od prírody“ vôbec nie je ľahké. Veď skúste. Príroda asi nemá rada hranaté veci. Všetko si pekne obrúsi. A keď jej niečo hranaté podstrčíme, pomôže zub času, tak ako „pomohol“ tým doskám na našich školských záhonoch a lavičkách.

Deti sa o tom presvedčili na vlastné ruky a oči. To, čo im raz prejde rukami, sa im do hlavičiek vryje omnoho hlbšie než to, čo by 10-krát počuli v triede.

matematika
Premeriavanie vyvýšených záhonov. FOTO – Autorka

Kľúčové slová:

matematika

Profil autora:

Obyvateľka zaježovských lazov, ktorá pomáha s výukou matematiky v zaježovskej škole.

Názory

Andrea Uherková

Staré odrody jabloní nie sú len slovenské a žiadne iné

Na stole mám celú jeseň misu s ovocím. Dnes si z nej vyberám nenápadné žlté jablko. Po zahryznutí je chrumkavé a šťavnaté, s jemnou chuťou. Je to môj favorit medzi starými odrodami – Batul. Pôvod tejto odrody siaha do Rumunska v 18. storočí.

marie-stracenska
Marie Stracenská

Esemeska z Česka

„Myslím na teba, posledné týždne, žiaľ, v súvislosti s ohrozením slobody slova, kultúry, vzdelanosti a rastúcim populizmom.“ Zatvorila som esemesku, lebo som naozaj nevedela, čo odpovedať. Nie, že by v Česku, kde kamarát býva, bolo všetko ukážkové. Jeho správa ma zarazila. Iba som mu zaželala k narodeninám a čakala tak maximálne „ďakujem“. Tak takto rozmýšľa o ľuďoch na Slovensku?

Tomáš Kušnír

Nečakané spojenectvá môžu vzniknúť kdekoľvek

Dva roky a dvaja ľudia, ktorí ešte mohli žiť. Juraja a Matúša som nepoznal. Do Teplárne som nechodil a v tom čase som nežil v Bratislave. Napriek tomu som sa vďaka svedectvám ich blízkych dozvedel, ako milovali život a žili v láske. Majú dnes kvír ľudia na Slovensku väčší pocit bezpečia?

ivana-polackova
Ivana Poláčková

Zachráni spojenie vedy a umenia ľudstvo?

Pred pár dňami som v rakúskom Linzi, meste vedy a kultúry, prevzala pre našu mimovládnu organizáciu Živica a jej platformu Hurá von! čestné ocenenie v rámci prestížnej európskej ceny European Union Prize for Citizen Science. Nielen samotné ocenenie, ale celý galavečer ma utvrdil v tom, že prepájať umenie s vedou a umelou inteligenciou (AI) vo vzdelávaní je možno ešte dôležitejšie ako sme si mysleli.

Andrea Uherková

Čo mi dala Cesta hrdiniek SNP?

Začiatkom augusta sme si s kamarátkou naložili na plecia ťažké turistické batohy, aby sme s nimi prešli dvesto kilometrov z Devína do Trenčína po „Ceste hrdiniek SNP“ – ako sme si ju premenovali. Tušila som, čo nás čaká, lebo sme celú trasu prešli pred pár rokmi, len v opačnom smere – z Dukly na Devín. Čo ma naučilo putovanie po Slovensku? Prečítajte si moje zápisky z cesty.

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner