Superhrdinovia sú nielen starí rodičia, ale aj deti. Lenka Reháková získala Ocenenie pre vynikajúcu učiteľku najmä vďaka tomu, že učí deti rozpoznať príznaky cievnej mozgovej príhody a správne zareagovať. V rozhovore hovorí o tom, ako funguje program Fast Heroes, ktorý premieňa žiakov na mladých záchranárov. Opisuje, ako deti dokážu cez hru, grimasy a superhrdinov zachrániť život svojim starým rodičom. Niektorí z jej žiakov to už naozaj dokázali. Vypočujte alebo prečítajte si rozhovor zo série Edužur s učiteľkou a mentorkou z Komenského inštitútu Evou Radičovou.
Prepis rozhovoru sa môže od originálnej zvukovej nahrávky jemne líšiť, keďže bol editovaný s cieľom zlepšiť čitateľnosť a plynulosť textu.
V roku 2022 si získala Ocenenie pre vynikajúcu učiteľku za podporu osvety práve o cievnej mozgovej príhode a za prácu s deťmi s touto témou. Kedy si si povedala, že sa chceš venovať práve tejto téme so svojimi žiakmi?
Keď som bola malá, veľmi som túžila stať sa lekárkou. Nakoniec som sa stala učiteľkou. Je to povolanie, ktoré ma napĺňa a baví, ale zdravotníctvu sa venujem stále. Na škole vediem útvar Mladý záchranár, kde sa venujem prvej pomoci – učím deti vo veku 8 až 15 rokov, ako môžu poskytnúť prvú pomoc, ako privolať pomoc, rozpoznať život ohrozujúce stavy – bezvedomie, infarkt či cievna mozgová príhoda. Napríklad učíme sa kardiopulmonálnu resuscitáciu. Fast Heroes je rozšírenie týchto vedomostí, kde sa hravou formou učíme o cievnej mozgovej príhode.
Tento rozhovor si môžete vypočuť aj ako podcast:
Ako si sa dozvedela o rýchlych hrdinoch?
Jedného dňa som dostala e-mail od svojho kamaráta, tiež učiteľa, ktorý sa ma opýtal, či by sme sa nechceli zapojiť do zdravotníckeho projektu o cievnej mozgovej prírode. Priznám sa, že na začiatku som váhala, či sa mám zapojiť, pretože téma cievnej mozgovej príhody mi prišla veľmi náročná pre malé deti. Navyše tento vzdelávací program trvá päť týždňov. To mi prišla ako dlhá doba na jednu tému. Postupne som zistila, že každý týždeň je venovaný jednému príznaku, či už je to poklesnutý kútik, ochabnutá ruka alebo pery, ktoré nevedia rozprávať. A vďaka tomuto všetkému sme sa postupne s deťmi oboznamovali s príznakmi cievnej mozgovej príhody.
Takže Fast Heroes je kampaň, ktorá trvá päť týždňov, realizuje sa len na Slovensku?
Fast Heroes je medzinárodná vzdelávacia iniciatíva, ktorá sa snaží zvýšiť povedomie o príznakoch cievnej mozgovej príhody a o potrebe rýchlej reakcie. Pretože človek, ktorý je postihnutý cievnou mozgovou príhodou, sa potrebuje dostať do nemocnice veľmi rýchlo, kde môže dostať adekvátnu liečbu.

Tým, že deti trávia veľmi veľa času so svojimi starými rodičmi, práve ony si môžu všimnúť, že sa deje niečo podobné. Napríklad uvidia, že starý otec, stará mama alebo nejaký blízky príbuzný má poklesnutý kútik alebo ochabnutú ruku, alebo odrazu nevie zrozumiteľne rozprávať,vtedy môže dieťa privolať záchrannú službu, čím mu môže pomôcť včas.
Slovo fast v preklade z angličtiny znamená rýchly. Čo znamenajú jednotlivé písmená?
V podstate je to aj pomôcka. ‘F’ ako face, čiže tvár – máme si všímať poklesnutý kútik, alebo poklesnutú časť tváre. ‘A’ z anglického arm, čo znamená ruka, človek v nej môže stratiť silu. ‘S’ – speech – reč. Človek nevie rozprávať, zrazu začne komoliť slová a nevie sa vyjadriť. A ‘T’ –time je veľmi dôležité písmeno, pretože označuje čas, ktorý je veľmi vzácnou veličinou. Je dôležité, aby sa človek s cievnou mozgovou príhodou dostal čím skôr do nemocnice.
FAST Heroes sú animovaní starí rodičia Fero, Adam, Sofia a ich vnuk Tomi. Ich mená sa začínajú takisto začiatočnými písmenami slova FAST. Práve oni vystupujú a sprevádzajú deti počas päťtýždňového projektu.
Pre koho je program určený? Aj pre deti z materskej školy?
Áno, program je určený aj pre deti z materskej školy. Môžu sa počas neho vzdelávať hravou a zábavnou formou, pretože je doplnený o náučné videá, zábavné aktivity, rôzne videohry a aj knihy.
Príznaky cievnej mozgovej príhody sa môžu zamieňať aj za stav opitosti. Niekedy, keď vidíme na ulici človeka, ktorý má nejaké problémy s rečou, alebo ho motá, tak si možno povieme, že je zmätený, alebo že je pod vplyvom alkoholických látok, tak ideme ďalej. Ale v skutočnosti môžeme strácať cenný čas, ktorý by mu mohol zachrániť život…
Áno, je to veľmi dôležité. Ľudia veľmi často nepoznajú príznaky cievnej mozgovej príhody a potom sa stáva, že človek, ktorý je postihnutý cievnou mozgovou príhodou, si myslí, že je zrejme unavený, nevládze, tak si ide pospať. Vtedy ide o čas, ktorý ide často proti nám.
Čo si musela urobiť, aby si mohla vôbec realizovať túto kampaň na škole?
Pre mňa to bolo trochu ľahšie asi v tom, že som sa prvej pomoci venovala dlhé roky, ale pre učiteľov, ktorí sa prvej pomoci nevenovali, sú určené webináre, cez ktoré sa môžu oboznámiť s príznakmi cievnej mozgovej príhody a s privolaním záchranky.
Takisto je dôležité, že učitelia sú počas celého päťtýždňového projektu neustále podporovaní zo strany slovenských koordinátorov, ktorí každý týždeň zasielajú informačné e-maily, aktivity, prezentácie, ktoré im pomôžu, aby zvládli takúto tému. Nemusia sa ničoho obávať, pretože majú k dispozícii veľké množstvo materiálov.
Ako si oznámila deťom v triede, že začínate s takýmto programom, ako reagovali?
Najskôr začíname s tým, že sa deti oboznámia so superhrdinami, ktorí sú im blízki a ktorých poznajú. Rozprávame sa o tom, že superhrdinovia sú jednak ony pre svojich starkých, ale rovnako aj starkí pre nich, pretože urobia všetko, čo im vidia na očiach, či im pripravia obľúbené jedlo alebo ich inak rozmaznávajú. Superhrdinovia sú starí rodičia, ale aj deti. Tým, že deti sú plné nadšenia a entuziazmu, bolo ľahké vtiahnuť ich do toho všetkého cez tému superhrdinov.
Veľmi sa tešili z toho, že môžu niekomu pomôcť. Tento školský rok funguje program piatykrát. Prvýkrát, keď sme sa oboznámili s projektom, učili sme sa o príznakoch, ako som spomínala. Počas ďalších rokov sme aktivitu trochu zmenili. Deti to už jednoducho vedeli, preopakovali sme si to a zmenili stratégiu a z detí sa stali učitelia. To znamená, že deti učili svojich mladších spolužiakov. Napríklad išli sme k druhákom, k prvákom, do materskej školy, kde moji štvrtáci učili ostatných žiakov o cievnej mozgovej príhode.
Akú majú úlohu rodičia? Oboznamuješ ich s tým, čo sa deje v triede, poprípade spolupracujete napríklad s odborníkmi?
Rodičia sa do toho veľmi zapájajú. Pomáhali nám s úvodnou registráciou detí do programu a takisto s nami spolupracovali počas celého obdobia. Pomáhali nám s aktivitami. Rodičov som nemusela až tak oboznamovať, pretože k tomu prispeli deti. Šírili to hneď vo svojich rodinách.
Cievna mozgová príhoda, teda mŕtvica, postihuje každý rok iba na Slovensku 17-tisíc ľudí. Rýchly zásah pomoci je rozhodujúci. Čo sa podarilo, možno nejaké úspechy, práve vďaka programu Fast Heroes?
Fast Heroes beží na Slovensku už piaty rok. Za ten čas sa podarilo zaškoliť 72-tisíc detí – mladých záchranárov, ktorí informovali o cievnej mozgovej príhode, jej príznakoch a takisto aj o privolaní záchranky svojich rodičov a príbuzných. V poslednom školskom roku sa zapojilo do tohto projektu 22-tisíc detí, čo bolo zatiaľ najviac. Aj vďaka tejto medzinárodnej kampani sa na Slovensku našli deti, ktoré zachránili život svojim blízkym, či už priamo alebo nepriamo. Môžem spomenúť napríklad Emku Horváthovu, Ninku Ivančíkovú či Terezku Bajzovú. Týmto deťom sa podarilo zachrániť život svojim starkým.

V programe Fast Heroes je zapojených okolo tridsať krajín. Zúčastnila si sa summitu v Bukurešti, v Rumunsku. Počula si tam nejaké silné príbehy?
Summit býva každoročne stále v inom európskom meste. Napríklad bol v Aténach, v Krakove a tento rok sme boli v Bukurešti. Vždy je tam slávnostný galavečer, kde prebieha vyhodnotenie programu z celého sveta. Ocenené sú deti, ktoré aktívne šírili osvetu o cievnej mozgovej príhode. Samozrejme, ocenenie získavajú aj deti, ktoré prispeli k záchrane života vďaka tomuto projektu. Konkrétne Slovenka Ninka Ivančíková pomohla svojmu starkému tým, že ho naučila o príznakoch cievnej mozgovej príhody. Vďaka tomu vedeli, že to, čo ho postihlo, bola cievna mozgová príhoda.
Samozrejme, podobné prípady pochádzajú z rôznych krajín. Dokonca štvorročné dievčatko rozprávalo svojmu otcovi o tom, čo sa naučilo v škôlke a vďaka tomu nepriamo zachránila život. Jej otec použil získané vedomosti od nej vo svojom zamestnaní. Všimol si, že sa niečo deje jeho zamestnancovi, tak zavolal záchranku a vďaka tomu mu pomohol. Myslím, že minulý rok dokonca jedna trieda zachránila život svojmu učiteľovi, ktorý dostal cievnu mozgovú príhodu.
Máš nejakú aj možno vtipnú príhodu, keď si robila s deťmi na tomto programe?
Je veľmi veľa zábavných aktivít, pretože deti sa učia prostredníctvom hry najlepšie. Celú kampaň sprevádzajú rôzne vzdelávacie aktivity. Napríklad deťom sa neskutočne páčili grimasy.
Aký má význam, že robia grimasy?
Vďaka nim sme sa učili o poklesnutom kútiku. Napríklad pri starom otcovi Ferovi robili grimasy. Pri starom otcovi Adamovi, ktorý stratil silu v jednej ruke, sme dvíhali činky, čo sa chlapcom neskutočne páčilo. Zároveň si mohli vyskúšať, aké je to, keď nemohli ovládať svoje ruky.
Vieš odporučiť učiteľom, ktorí to možno počúvajú, čítajú, že kde začať, na koho sa obrátiť? Ako sa zapojiť do kampane?
Ak sa chcú učitelia so svojimi triedami zapojiť do medzinárodnej kampane Fast Heroes, je dôležité, aby navštívili stránku fastheroes.com, kde sa môžu zaregistrovať. Najskôr sa registrujú ako učitelia, potom je dôležité, aby zaregistrovali svoju triedu a nakoniec, aj s pomocou rodičov, zaregistrujú deti.
Na konci celého programu je nejaký výstup?
Rodičia na začiatku najskôr absolvujú test, v ktorom je desať otázok. Na konci programu ho znova absolvujú. Vďaka tomu zistia, v čom sa zlepšili a čo ich deti naučili. Myslím, že úspešnosť je až sto percentná oproti tomu, čo rodičia vedeli predtým.
Podcast Edužur pripravujeme vďaka podpore od Nadačného fondu Telekom.